Brama garażowa to ważny element systemu zabezpieczenia domu, firmy bądź magazynu przed kradzieżą i zniszczeniami. Inwestycja w odpowiedni, wysokiej jakości i bezawaryjny system zamykania bramy może istotnie wpłynąć na komfort właściciela i poczucie bezpieczeństwa. Jakie rodzaje bram są dostępne? Jakie są różnice pomiędzy bramą z napędem oraz bramami bez napędu? Czy warto zapłacić więcej za automatyzację?

Rodzaje bram

Rodzaj, model, mechanizm bram garażowych czy wjazdowych dopasowuje się do charakterystyki działalności firmy oraz potrzeb mieszkańców. Bramy garażowe to specyficzna część oferty, która w swojej charakterystyce musi być solidna i wytrzymała, a jednocześnie – ekonomiczna i funkcjonalna.

Na rynku dostępne są między innymi bramy skrzydłowe, uchylne, segmentowe oraz rolowane. Bramy wjazdowe różnią się przede wszystkim konstrukcją. Są to bramy dwuskrzydłowe otwierane na zewnątrz lub do środka oraz jednoskrzydłowe, przy czym skrzydło chowa się w prowadnicę w prawą lub lewą stronę. 

W przypadku takiego wyposażenia jak białostockie bramy przemysłowe, bardzo istotne jest wykonanie i solidność. Brama jest często zwieńczeniem magazynu lub terenu, na którym przechowywany jest towar, jest otwierana setki razy na dobę, jest też pod specjalnym, całodobowym nadzorem. W takiej sytuacji bramy bez mechanizmu mogą okazać się dość uciążliwe w obsłudze, a wprowadzenie elektroniki znacznie ułatwi funkcjonowanie pracownikom ochrony.

Jak działa mechanizm?

Mechanizmy montowane w bramach garażowych i wjazdowych to napędy elektryczne, bazujące na silniku sterowanym pilotem dwukanałowym, umożliwiającym otwarcie lub zamknięcie bramy będąc w określonym zasięgu.

Istnieje możliwość zaopatrzenia się w dowolną ilość pilotów, co jest wygodnym rozwiązaniem w przypadku firmy (pracowników) oraz w wielorodzinnym budynku. Jeszcze wygodniejszym rozwiązaniem jest komunikacja odbiornika przy bramie z nadajnikiem radiowym w aucie, który automatycznie ją otwiera.

W związku z parametrami wymaganymi do zamontowania napędu, o jego zastosowaniu warto pomyśleć już w momencie projektowania garażu. Potrzebna jest odpowiednia głębokość pomieszczenia (długość mechanizmu może sięgać nawet 400 cm) oraz określone nadproże (min. 35 cm).

Zmechanizowany napęd możemy ustawiać indywidualnie do swoich potrzeb np. granicę domknięcia lub otwarcia bramy. Doposażenie o fotokomórkę pozwoli uniknąć sytuacji, kiedy brama zacznie zamykać się w obecności auta, osoby czy innych przedmiotów w jej zasięgu.
 

Zalety i wady

Główną zaletą bramy z napędem jest wygoda użytkowania i obsługi. O ile otwieranie i zamykanie bez wsparcia mechanizmu, w szczególności bram segmentowych z Białegostoku i innych, bardziej rozbudowanych konstrukcji, może sprawiać problem, o tyle ich zmechanizowanie nie wiąże się nawet z koniecznością kontaktu i siłowania się z jej otwarciem.

Bramy o solidnych mechanizmach są niezawodne, jednak w przypadku braku zasilania nawet najlepsze firmy są bezradne. W takiej sytuacji dobrze jest wyposażyć się dodatkowo w system, który umożliwi nam, pomimo braku prądu, zamknięcie lub otwarcie bramy. 

Niekwestionowaną zaletą bramy bez napędu jest jej cena i dostępność. Szacunkowy koszt zakupu i montażu to około 2000-4000 zł, podczas gdy za bramę z napędem należy zapłacić nieco więcej. Nie jest to jednak aż tak duża przewaga cenowa.

Wiele firm oferuje bramy wyposażone w napęd w promocyjnej cenie – warto poszukać takich okazji. Doposażenie o mechanizm już funkcjonującej na tradycyjnych zasadach bramy nie zawsze dobrze funkcjonuje, dlatego o automatyzacji warto pomyśleć przy wymianie bramy na nową lub przed jej montażem w wykańczanym budynku. 

Awaryjność

Dyskusje na temat awaryjności i niezawodności mechanizmów w bramach z napędem elektrycznym, w porównaniu do bram, w których ich nie zastosowano, są sporem bez końca i nie do rozwiązania. Oczywistym jest, że jakiekolwiek, złożone układy psują się w drodze eksploatacji, warunków zewnętrznych oraz przypadków losowych. Ich naprawą zajmują się zazwyczaj dobre, rzetelne firmy w ramach gwarancji. 
 
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ