Jak buduje się podpory mostów?

Kładki i wiadukty stanowią dziś integralną część miast, w wielu z nich transport drogowy kompletnie by się zatrzymał, gdyby ich nie było. Jak one dokładnie działają, jakie wyróżniamy rodzaje mostów i jak się buduje ich podpory, by były jak najbardziej stabilne?

Podstawowe rodzaje mostów

Możemy wyróżnić kilka rodzajów mostów w zależności od jego przeznaczenia, mogą to być:

  • mosty kolejowe,
  • drogowe,
  • wiadukty,
  • przejścia dla pieszych.

Kładki wykonuje się z różnicy materiału, najczęściej ze stali, kamienia bądź żelbetu, ale można spotkać także aluminiowe i stare mosty z drewna. W budownictwie wyróżnia się trzy podstawowe konstrukcje.

Belkowy most

Mostek belkowy ma prostą, płaską strukturę, spina brzegi rzeki jednym elementem. Oba końce kładki opierają się na frontonach, które całą masę ciężkości przenoszą na podłoże. Ten rodzaj budowli ma swoje wady, ponieważ przęsła mogą wyginać się pod własnym ciężarem, dlatego trzeba stosować dodatkowe filary, które będą podpierać konstrukcję. Podpory mostów z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu (keller.com.pl) buduje się przy pomocy pali żelbetowych: wierconych, wbijanych, prefabrykowanych, wielkośrednicowych.

Łukowy most

Wytrzymalsze od belek są mosty łukowe, najczęściej są murowane. Budowa łuku powoduje, że ciężar przenoszony jest z dołu na zewnątrz, na boki konstrukcji. Oparty jest na przyczółkach jak poprzedni most. Łuki są bardzo wytrzymałe i mogą przenosić duże obciążenia.

Wiszący most

Dziś, jeśli potrzeba wykonać długi most, korzysta się z konstrukcji wiszącej. Jest on umieszczany na odpowiedniej wysokości, zawieszony na linach przytwierdzonych do brzegów. Może on być niestabilny przy działaniu wiatru, dlatego pod pomostem umieszcza się podpierające kratownice usztywniające.

Jak wygląda proces fundamentowania mostu?

Do fundamentowania mostów najczęściej wykorzystuje się pale wiercone wielkośrednicowe, można nimi podeprzeć podłoże na dnie akwenu lub wzmocnić istniejące już pale. Do fundamentowania można wykorzystać wiele różnych technologii, w zależności od konstrukcji. Trzeba wziąć pod uwagę warunki gruntowe, ciężar mostu, należy obserwować, jak się rozkłada przemieszczenie ciężkości. Dopiero wtedy można przejść do planowania podpór.

Przy fundamentowaniu najpierw należy zbudować chwilową obudowę w dnie akwenu, dopiero wtedy można wykorzystać wiercone pale. Jeśli nie mają one złego wpływu na środowisko wodne, można wykonać grodzę, w której zostanie odpompowana woda. Po wysuszeniu grodzy specjalistyczne maszyny przystępują do wykonania baretów o dużej nośności, wwiercania pali i iniekcji strumieniowej jet grouting.

Zalety fundamentowania mostów palami wierconymi średnicowymi

Najczęściej przy fundamentowaniu mostów wykorzystuje się pale wiercone, nie bez powodu. Charakteryzują się one dużą sztywnością, są odporne na zginanie, można je wykonać niezależnie od warunków gruntowych, a sam nawet pojedynczy pal może znieść duże obciążenie.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij