Sanitariat w szkole podstawowej musi być odpowiednio pomyślany. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ilości kabin toaletowych i umywalek w strefie umywalkowej. Ponadto powinny być w nim ciągi komunikacyjne gwarantujące łatwość przemieszczania się wewnątrz. Nie bez znaczenia jest także odpowiednie usytuowanie ceramiki sanitarnej i akcesoriów sanitarnych, takich jak suszarki do rąk plastikowe.

Zastosowanie dozowników z zaworem niekapkiem, zamykanych na klucz

Najważniejszym elementem obok dostępu do źródła wody w strefie umywalkowej jest zamontowanie dozowników mydła. Tutaj sprawdzają się środki w pianie, które są bardziej wydajne i pozwalają zaoszczędzić w przypadku znaczniej przepustowości sanitariatu, a taka jest niewątpliwie w szkole podstawowej. Warto wybierać modele, które wyposażone są w tzw. zawór niekapek. Dzięki temu po naciśnięciu dozownika uwalnia się odpowiednia ilość mydła, które w dalszej kolejności nie kapie na umywalkę. Oczywiście najlepsze są dozowniki automatyczne działające na czujnik ruchu, gdyż dzięki ich zastosowaniu zniwelowane zostaje rozprzestrzenianie się bakterii w łazience. Istotne znaczenie ma również sposób uzupełniania wkładów. Najlepszej jakości dozowniki zamykane są na zamek bębenkowy, co sprawia, że dostęp do dozownika ma jedynie osoba uzupełniająca środki higieniczne i posiadająca klucz. Dzięki temu niweluje się także akty wandalizmu, które również w szkole się zdarzają.

Stosowanie papieru w listkach bądź zamkniętego w pojemniku

Częstym problemem jest marnotrawstwo papieru, zarówno ręczników papierowych, jak i papieru toaletowego. W przypadku tych pierwszych przy zastosowaniu standardowych uchwytów na czyściwo dochodzi często do zamoczenia większej ilości listków, przez co dzieci nie chcą korzystać z zamoczonego wcześniej papieru. W przypadku papieru toaletowego często rolki są porozrzucane na ziemi, albo co gorsza wciśnięte do toalety, co powoduje jej zapychanie i awarie. Dlatego, aby w szkole uniknąć takich incydentów stosuje się pojemniki na ręczniki papierowe i papier toaletowy. Stosowanie tych w listkach dodatkowo ogranicza marnotrawstwo, gdyż dzieci mają mniejszą skłonność do używania zbyt dużej ilości, a także jest mniejsze prawdopodobieństwo, że zostanie zamoczony. Do zera jest ono zniwelowane w przypadku podajników działających na podczerwień, jednak takie urządzenia rzadko stosuje się w szkołach ze względów logistycznych, konieczności częstej wymiany baterii lub małej ilości źródeł prądu, a więc gniazdek elektrycznych. Oczywiście trzeba pamiętać, że gniazdka muszą być bryzgoszczelne i położone 60 cm lub dalej od źródła wody.

Armatura bezdotykowa działająca na czujnik ruchu i ustawiona na określony czas mycia

Kolejnym ważnym aspektem jest dopasowanie armatury bezdotykowej, o której trzeba pomyśleć na etapie projektowania szkolnej łazienki, inaczej konieczne jest kucie ścian. Jedyną widoczną częścią takiej armatury jest kran, a także panel sterujący, gdyż czasem nawet kurki są tu zbędne. Warto zaznaczyć, że krany mogą być wyposażone w ogranicznik zużycia wody, co oznacza ni mniej ni więcej tylko tyle, że płynie ona z kranu przez kilka do kilkunastu sekund, a następnie dostęp do niej zostaje odcięty, do momentu ponownego uruchomienia.

Suszarki do rąk plastikowe – lekkie, kompaktowe i z ogranicznikiem zużycia energii

Kolejny aspekt na jaki trzeba zwrócić uwagę w toalecie w szkole podstawowej to rozmieszczenie akcesoriów sanitarnych. Zamiast stosować ręczniki papierowe do wycierania rąk, można zadbać o zmniejszenie zużycia celulozy i zaadaptować działające w trybie ekologicznym, czyli pobierające małą ilość energii elektrycznej suszarki do rąk plastikowe. Warto zauważyć, że suszarka do rąk plastikowa odznacza się lekkością. Można zdecydować się na model tradycyjny lub kieszeniowy, w zależności od ilości miejsca w łazience. Co ważne najlepsze suszarki do rąk plastikowe posiadają również ograniczniki emisji hałasu, co w szkole podstawowej, gdzie panuje duży harmider ma duże znaczenie.

Zastosowanie odpowiedniej armatury, ceramiki łazienkowej, a także materiałów odpornych na uszkodzenia jest bardzo ważne w przypadku toalet szkolnych. W szkole podstawowej trzeba jeszcze pamiętać o wysokości montażu. Jeśli szkoła jest podzielona na strefy dla dzieci klasI-III i IV-XIII i w ramach takiego podziału są usytuowane również toalety, to dla tych pierwszych montaż powinien być nieco niższy niż standardowo, czyli w przypadku toalety ok. 65 cm, a umywalki 65-75cm, aby mogły wygodnie korzystać z urządzeń sanitarnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ