Łazienka w szkole podstawowej – jak zapewnić ergonomię oraz oszczędność wody i środków higienicznych?

Sanitariat w szkole podstawowej musi być odpowiednio pomyślany. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ilości kabin toaletowych i umywalek w strefie umywalkowej. Ponadto powinny być w nim ciągi komunikacyjne gwarantujące łatwość przemieszczania się wewnątrz. Nie bez znaczenia jest także odpowiednie usytuowanie ceramiki sanitarnej i akcesoriów sanitarnych, takich jak suszarki do rąk plastikowe.

Zastosowanie dozowników z zaworem niekapkiem, zamykanych na klucz

Najważniejszym elementem obok dostępu do źródła wody w strefie umywalkowej jest zamontowanie dozowników mydła. Tutaj sprawdzają się środki w pianie, które są bardziej wydajne i pozwalają zaoszczędzić w przypadku znaczniej przepustowości sanitariatu, a taka jest niewątpliwie w szkole podstawowej. Warto wybierać modele, które wyposażone są w tzw. zawór niekapek. Dzięki temu po naciśnięciu dozownika uwalnia się odpowiednia ilość mydła, które w dalszej kolejności nie kapie na umywalkę. Oczywiście najlepsze są dozowniki automatyczne działające na czujnik ruchu, gdyż dzięki ich zastosowaniu zniwelowane zostaje rozprzestrzenianie się bakterii w łazience. Istotne znaczenie ma również sposób uzupełniania wkładów. Najlepszej jakości dozowniki zamykane są na zamek bębenkowy, co sprawia, że dostęp do dozownika ma jedynie osoba uzupełniająca środki higieniczne i posiadająca klucz. Dzięki temu niweluje się także akty wandalizmu, które również w szkole się zdarzają.

Stosowanie papieru w listkach bądź zamkniętego w pojemniku

Częstym problemem jest marnotrawstwo papieru, zarówno ręczników papierowych, jak i papieru toaletowego. W przypadku tych pierwszych przy zastosowaniu standardowych uchwytów na czyściwo dochodzi często do zamoczenia większej ilości listków, przez co dzieci nie chcą korzystać z zamoczonego wcześniej papieru. W przypadku papieru toaletowego często rolki są porozrzucane na ziemi, albo co gorsza wciśnięte do toalety, co powoduje jej zapychanie i awarie. Dlatego, aby w szkole uniknąć takich incydentów stosuje się pojemniki na ręczniki papierowe i papier toaletowy. Stosowanie tych w listkach dodatkowo ogranicza marnotrawstwo, gdyż dzieci mają mniejszą skłonność do używania zbyt dużej ilości, a także jest mniejsze prawdopodobieństwo, że zostanie zamoczony. Do zera jest ono zniwelowane w przypadku podajników działających na podczerwień, jednak takie urządzenia rzadko stosuje się w szkołach ze względów logistycznych, konieczności częstej wymiany baterii lub małej ilości źródeł prądu, a więc gniazdek elektrycznych. Oczywiście trzeba pamiętać, że gniazdka muszą być bryzgoszczelne i położone 60 cm lub dalej od źródła wody.

Armatura bezdotykowa działająca na czujnik ruchu i ustawiona na określony czas mycia

Kolejnym ważnym aspektem jest dopasowanie armatury bezdotykowej, o której trzeba pomyśleć na etapie projektowania szkolnej łazienki, inaczej konieczne jest kucie ścian. Jedyną widoczną częścią takiej armatury jest kran, a także panel sterujący, gdyż czasem nawet kurki są tu zbędne. Warto zaznaczyć, że krany mogą być wyposażone w ogranicznik zużycia wody, co oznacza ni mniej ni więcej tylko tyle, że płynie ona z kranu przez kilka do kilkunastu sekund, a następnie dostęp do niej zostaje odcięty, do momentu ponownego uruchomienia.

Suszarki do rąk plastikowe – lekkie, kompaktowe i z ogranicznikiem zużycia energii

Kolejny aspekt na jaki trzeba zwrócić uwagę w toalecie w szkole podstawowej to rozmieszczenie akcesoriów sanitarnych. Zamiast stosować ręczniki papierowe do wycierania rąk, można zadbać o zmniejszenie zużycia celulozy i zaadaptować działające w trybie ekologicznym, czyli pobierające małą ilość energii elektrycznej suszarki do rąk plastikowe. Warto zauważyć, że suszarka do rąk plastikowa odznacza się lekkością. Można zdecydować się na model tradycyjny lub kieszeniowy, w zależności od ilości miejsca w łazience. Co ważne najlepsze suszarki do rąk plastikowe posiadają również ograniczniki emisji hałasu, co w szkole podstawowej, gdzie panuje duży harmider ma duże znaczenie.

Zastosowanie odpowiedniej armatury, ceramiki łazienkowej, a także materiałów odpornych na uszkodzenia jest bardzo ważne w przypadku toalet szkolnych. W szkole podstawowej trzeba jeszcze pamiętać o wysokości montażu. Jeśli szkoła jest podzielona na strefy dla dzieci klasI-III i IV-XIII i w ramach takiego podziału są usytuowane również toalety, to dla tych pierwszych montaż powinien być nieco niższy niż standardowo, czyli w przypadku toalety ok. 65 cm, a umywalki 65-75cm, aby mogły wygodnie korzystać z urządzeń sanitarnych.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij