Jak przygotować się do budowy domu

Jak przygotować się do budowy domu?

Budowa domu rozpoczyna się od formalności. Jakie dokumenty należy skompletować, zanim udamy się do urzędu? Gdzie zgłaszamy budowę domu? I w końcu – ile to będzie kosztować?

Od czego zacząć budowę domu? Gdy już mamy działkę i wybraliśmy projekt, musimy przygotować dokumentację. To ten ostatni krok często powoduje najwięcej problemów mimo coraz korzystniejszych zmian w prawie budowlanym. Ale po kolei – co należy  przygotować?

Budowa domu – dwa najważniejsze domkumenty

Są dwa dokumenty, które określają, czy budowa domu na naszym terenie jest w ogóle możliwa.

  1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
  2. Decyzja o warunkach zabudowy.

Z miejscowego planu zagospodarowania, uchwalanego przez Radę Gminy, dowiemy się, czy na tym terenie dopuszczalna jest np. budowa domu jednorodzinnego. Wgląd w MPZP możemy uzyskać w urzędzie gminy.

Decyzja o warunkach zabudowy, wydawana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, określa, czy działka spełnia wymagania określane przepisami prawa i czy można na niej budować. Jest ważna bezterminowo.

Budowa domu – projekt architektoniczny

To dokument, który będzie składany w urzędzie podczas zgłoszenia budowy lub ubiegania się o pozwolenie na budowę. Najpopularniejszym sposobem jest wybór projektu gotowego – z biura projektowego. Należy wówczas pamiętać o zamówieniu adaptacji projektu do konkretnej działki – planu zagospodarowania działki, z określonymi granicami, położeniem i obrysem istniejących i planowanych obiektów budowlanych, siecią uzbrojenia terenu, układem zieleni itp. Indywidualny projekt zamawiany u architekta od początku będzie miał te elementy.

Dodatkowe dokumenty a koszt budowy domu

Zdarzają się sytuacje, gdy trzeba ubiegać się o dodatkowe dokumenty, głównie opinie i pozwolenia. Dotyczy to budowy domu, która wymaga wycinki drzew powyżej regulaminowego obwodu, ingeruje np. w rejonową gospodarkę wodną lub odbywa się na terenie objętym ochroną ministerstwa środowiska.

  • Pozwolenie na wycinkę drzewa – wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
  • Pozwolenie na budowę na obszarze objętym ochroną – wydaje ministerstwo środowiska na podstawie tzw. oceny oddziaływania na środowisko.
  • Pozwolenie na budowę na obszarze wpisanym do rejestru zabytków – wydaje wojewódzki konserwator zabytków;

Inne pozwolenia wydają właściwe organy administracyjne gminy oraz nadzór budowlany. Zazwyczaj uzyskanie dodatkowych dokumentów nie wiąże się ze znacznymi kosztami – przykładowo, decyzja konserwatora to koszt urzędowy rzędu 82 zł.

Budowa domu – zgłoszenie i pozwolenie na budowę

W przypadku zarówno wniosku o pozwolenie na budowę, jak i zgłoszenia budowy należy dołączyć:

  • 4 egzemplarze projektu budowlanego, w tym opinie, uzgodnienia, pozwolenia i dokumenty dodatkowe, a także zaświadczenie, że osoba wykonująca projekt jest członkiem izby architektów lub innej właściwej komórki samorządu;
  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeżeli jest wymagana).

Przyjęte zgłoszenie lub wydane pozwolenie budowy ważne jest 3 lata. Budowa domu rozpoczęta po tym czasie uznawana jest za samowolę.

Budowa domu – wynajęcie ekipy budowlanej

Po zgłoszeniu budowy/uzyskaniu pozwolenia na budowę musimy podpisać umowę z ekipą budowlaną. Najbezpieczniejsze są:

  • umowa o roboty budowlane,
  • umowa o dzieło.

Umowę zlecenie stosuje się rzadko.

Należy także pamiętać, że musimy poinformować właściwy organ administracyjny o terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dołączając do informacji:

  • oświadczenie kierownika budowy potwierdzające sporządzenie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przyjęcie obowiązku kierowania budową;
  • opatrzone terminem ważności zaświadczenie, że osoba sprawująca funkcję kierownika budowy wpisana jest na listę członków izby samorządu zawodowego,
  • dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.

Po załatwieniu tych formalności wreszcie można zająć się budową przyszłego domu.

Agnieszka Kaczmarek

Agnieszka Kaczmarek

Redaktorka z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży medialnej. Specjalizuje się w tworzeniu treści o tematyce budowlanej i remontowej. Jej pasją jest dzielenie się praktyczną wiedzą z czytelnikami.

Artykuły: 591

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *